INTELIGENCJA EMOCJONALNA JAKO KOMPETENCJA XXI WIEKU

Zastanawiałaś się kiedyś, czymże jest meta mądrość, zwana inteligencją emocjonalną?​

Otóż inteligencja emocjonalna, została zdefiniowana przez jej ojca – Daniela Golemana, jako zdolność do rozpoznawania emocji i skutecznego zarządzania sobą oraz relacjami z innymi. Innymi słowy, człowiek inteligentny emocjonalnie dysponuje całym spektrum kompetencji osobistych i społecznych.

Poniżej znajduje się rozwinięcie poszczególnych kompetencji.

Samoświadomość

Maksyma ,,Poznaj samego siebie” była promowana już w starożytności przez wyrocznię delficką. Samoświadomość oznacza zdawanie sobie sprawy ze swoich mocnych stron, własnych potrzeb psychologicznych i instynktów, które nami kierują. To także zauważanie własnych emocji i uczuć oraz nazywanie ich. Warto wiedzieć, że osoby o wysokiej samoświadomości potrafią również dostrzegać mniej komfortowe aspekty swojej osobowości, ale przy tym się nie ,,samobiczują się”, gdy popełnią błąd. Podchodzą do trudnych sytuacji z dużym zrozumieniem zarówno dla siebie, jak i drugiego człowieka. Ktoś o wysokiej samoświadomości wie, dokąd zmierza i dlaczego. Potrafi rozszerzyć swoją perspektywę na rozumienie własnych wartości i celów. Z mojego doświadczenia wynika, że chcąc rozwijać samoświadomość, warto zacząć przyglądać się sobie. Zauważać nawet subtelne uczucia, emocje, które się w nas pojawiają pod wpływem różnych sytuacji. Czasem wręcz pytać innych wprost, naszych znajomych, partnerów życiowych czy biznesowych, za co nas cenią, co nam wychodzi lepiej niż innym, czym się wyróżniamy i uwaga: nad czym jeszcze należałoby popracować?

A więc samoświadomość można też określić jako umiejętność ,,spojrzenia prawdzie w oczy”. Autentyczność i zdolność do realistycznej oceny samego siebie.

Samokontrola

Samokontrola to najwyższa władza, jaką możesz sprawować nad sobą, jak mówi grecki filozof Seneka Młodszy. Z drugiej strony, nie da się ukryć, że to biologia kieruje naszymi impulsami emocjonalnymi, których wyłączyć nie możemy. Z całą pewnością jednak możemy zrobić sporo, żeby spróbować je okiełznać. Nie musimy skazywać się na emocjonalne więzienie.

Czy przypominasz sobie taką sytuację, w której na przykład mąż, partner, doprowadził Cię do szewskiej pasji, poczułaś silny przypływ emocji i miałaś ochotę wstać, wyjść, trzasnąć drzwiami i już nigdy nie wrócić? Jestem pewna, że każda z nas coś podobnego przeżyła. Jednak z jakiegoś powodu tego nie zrobiłyśmy, powstrzymałyśmy się, utrzymałyśmy swoje emocje na wodzy i w związku z tym pojawia się pytanie: jak to zrobiłyśmy? Co nam w tym pomogło? Jaką mamy osobistą strategię na radzenie sobie z silnymi emocjami? Warto się temu bliżej przyjrzeć.

Moje wieloletnie obserwacje z biznesu, dowodzą, że tam samokontrola ma również bardzo niebagatelne znaczenie. Dlaczego? Dlatego, że ludzie, którzy panują nad swoimi uczuciami i impulsami – czyli ludzie stabilni emocjonalnie – są w stanie tworzyć atmosferę zaufania, otwartości i współpracy. W takim otoczeniu biznesowym konflikty są dużo szybciej rozwiązywane, minimalizowane na rzecz wysokiej wydajności pracy. Pracownicy zazwyczaj odznaczają się wysoką motywacją do realizacji zadań, dzięki czemu rzadziej też występuje rotacja kadr. Z kolei skrajne manifestowanie nieprzyjemnych emocji, zwłaszcza przez osoby na tzw. ,,górze”, nie są zachętą by w takiej firmie się rozwijać czy wnosić w nią wartość.

Na koniec wspomnę, że warto pamiętać, iż pomiędzy bodźcem a reakcją jest tzw. wolny wybór (Victor Frankl). Czyli ostatecznie to my decydujemy, jak się zachowamy.

Motywacja

Jeśli miałabym wskazać cechę, która charakteryzuje niemalże wszystkie tzw. silne i świadome kobiety, to jest nią wysoka motywacja. Moje doświadczenia pokazują, że kobiety o wysokiej motywacji, cechuje pozytywne nastawienie i niepoddawanie się mimo niekorzystnych i czasem niesprzyjających warunków. Często są to kobiety, które mimo pełnionych ról społecznych, mocno wierzą w swój sukces, idą po swoje, a dzięki temu potrafią przezwyciężyć trudniejsze momenty, które na tej drodze się pojawiają. Mają też w sobie niesłabnący zapał, aby cały czas ulepszać i usprawniać swoje działania, szukać takich rozwiązań, które pozwolą im w pełni realizować swój potencjał. Nie zadowalają się przeciętnymi celami, które wydają im się łatwe do osiągnięcia. Podchodzą ambitnie do tematów, do relacji, do związków, do macierzyństwa itd. A ostatecznie, jeżeli coś nie idzie po ich myśli, to trudną sytuację, czasem wręcz porażkę traktują jak życiową lekcję, która docelowo staje się ich trampoliną do sukcesu.

Empatia

Ze wszystkich komponentów inteligencji emocjonalnej empatia jest chyba jest najłatwiej rozpoznawalna. Gdybyś miała teraz odpowiedzieć na pytanie: ,,czym jest empatia?” Jaka padłaby odpowiedź? Przyznam, że osobiście dość długo żyłam w przekonaniu, że empatia to przede wszystkim ,,współodczuwanie”. Mówiąc inaczej, jeżeli ktoś był smutny to ja też czułam się niejako ,,zobowiązana” by odczuwać smutek. Dziś patrzę na empatię nieco innym okiem. Empatia to przede wszystkim umiejętność rozumienia i akceptacji przeze mnie danego stanu emocjonalnego, w jakim się znajduje druga osoba. Inaczej mówiąc, kiedy patrzę na drugiego człowieka, to nie widzę tylko wierzchołka góry lodowej, ale też zaglądam co się kryje pod taflą wody.

Będąc w związku lub pracując w biznesie (w którym słowo empatia na pierwszy rzut oka, wydaje się być zupełnie ,,nie pasująca” do twardych realiów rynkowych), spotykamy na swojej drodze różne sytuacje, różne osoby o odmiennych przekonaniach, wartościach, być może celach, na które czasem nie mamy wewnętrznej zgody. A więc to naturalne, że wtedy łatwo o zgrzyty i nieporozumienia. Wówczas to właśnie empatia, jako pierwsza przychodzi nam
z pomocą i jest nieocenionym zasobem, który pomaga ujarzmić nawet najbardziej dzikie zwierzę, które w nas, czasem siedzi. Zdolność do empatii pozwala mi żyć w dużo większej harmonii z otoczeniem. Dzięki temu posiadam znacznie mniej stresów w kontaktach osobistych i zawodowych oraz rzadko popadam w konflikty. To świątynia mądrości, dzięki której akceptujemy coś, co jest poza naszym wpływem.

Umiejętności społeczne

Umiejętności społeczne są z całą pewnością ukoronowaniem pozostałych komponentów inteligencji emocjonalnej. Nie da się ukryć, że łatwiej nam zarządzać relacjami w grupie, gdy ,,jesteśmy blisko siebie”, mamy zdolność rozumienia własnych emocji, panowania nad nimi i rozumienia przeżyć innych osób. Osoby o doskonałej zręczności społecznej, zwykle potrafią świetnie się komunikować z różnymi typami osobowości, nawiązywać życzliwe stosunki, błyskawicznie rozwiązywać sytuacje konfliktowe, być kimś, za kim inni chcą podążać. Potrafią otwarcie i asertywnie komunikować swoje potrzeby, zyskując przy tym szacunek ze strony otoczenia. Często wykazują entuzjazm, który udziela się innym, dzięki czemu zazwyczaj współpraca w zespole dobrze się układa a wyniki biznesowo-prywatne, szybują do góry. Praktykowanie nowych zachowań pozwala sprawdzić, które z nich są dla Ciebie najbardziej odpowiednie, wspierające, pomocne w przezwyciężaniu życiowych trudności.

Słowem podsumowania

Inteligencja emocjonalna pozwala na dokonanie wglądu w siebie, a tym samym wpływa znacząco na różne sfery życia. Optymistyczne jest to, że można ją rozwijać.

Człowiek inteligentny emocjonalnie to ten, który potrafi harmonijnie godzić to, co dyktuje mu głowa, z tym, co podpowiada mu serce.

Jak zatem pracować nad inteligencją emocjonalną?

Przede wszystkim zwolnić. ,,Zacumować”. Zauważyć siebie. Swoje myśli, emocje, obserwować sygnały, pochodzące z ciała. Dzięki temu wyciągać odpowiednie wnioski i każdego dnia robić małe kroki, które uczynią wielkie rezultaty.

Magdalena Turowska-Kwapisz

Absolwentka studiów magisterskich Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Nauk o Wychowaniu ze specjalizacją Edukacja Dorosłych. Certyfikowany Trener Biznesu standardu HRD BP (HR Development Business Partnering). Posiada uprawnienia do rekomendacji I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Trenera Umiejętności Psychospołecznych oraz certyfikat Trenera ,,Myślenia pytaniami”. Ukończyła również profesjonalne Studium Coachingu Wielopoziomowego (Multi Level Coaching). Od 2014 roku prowadzi własną firmę szkoleniową TK Training. Ekspert inteligencji emocjonalnej w zakresie zwiększania skuteczności zarządzania zespołami w obszarze sprzedaży i obsługi klienta. Niebawem wydaje swoją pierwszą autorską książkę z zakresu inteligencji emocjonalnej ,,Jak wygrać swój wewnętrzny ,,M.E.C.Z.?” (M.yśli-E.mocje-C.iało-Z.achowanie). Od ponad 10 lat, pomaga korporacjom, firmom z sektora MŚP jak i klientom prywatnym, skutecznie wykorzystywać potęgę inteligencji emocjonalnej by przekładała się na twarde rezultaty biznesowe. Stoi za nią wieloletnia współpraca z dużymi, znanymi markami na rynku, które są liderami w swoich branżach, takimi jak m.in. PKP Intercity czy Makro Cash&Carry. Prywatnie mama 4 letniego Mikołaja, żona żołnierza, fanka biegania po lesie i włoskiej pizzy.

Pani Trener Inteligencji Emocjonalnej – Magdalena Turowska-Kwapisz | Facebook

mail: biuro@tktraining.pl